Suomen kannabisyhdistys 19.2.1998

Kannabis ja urheilu: tapaus Rebagliati

Kannabiksenkäyttäjät leimataan usein yhteiskuntakelvottomiksi narkkareiksi. Kanadalainen Ross Rebagliati voitti olympiakultaa lumilautailussa 8.2. Voittajan dopingnäytteistä löytyi 11.2. kannabiksen käyttöön viittaavia aineita. Kansainvälinen olympiakomitea riisti lumilautailijan mitalin. Urheilun vetoomustuomioistuin kuitenkin tuli siihen tulokseen, ettei päätökselle ole laillisia perusteita ja Rebagliati sai ansaitsemansa mitalin takaisin.

Ross Rebagliati kertoi polttaneensa marijuanaa viimeksi huhtikuussa 1997. Hän kertoi positiivisen testituloksen johtuneen passiivisesta käytöstä. Naganon kisojen läksiäisissä Rebagliati oli pitkän aikaa seurassa, jossa poltettiin paljon marihuanaa. Siis päinvastoin kuin Bill Clinton, joka poltti, muttei vetänyt henkeen Rebagliati veti henkeen, mutta ei polttanut!

Dopingtestaus oikeutettu huijareden paljastamiseksi

Urheilussa doping tarkoittaa yleensä joko piristeitä tai hormoneja joilla keinotekoisesti pyritään parantamaan urheilutuloksia rehellisesti kilpailevien kustannuksella. Kannabiksella ei ole todettu olevan urheilusuoritusta parantavaa vaikutuksia, joten sen sisällyttäminen urheilun kannalta kiellettyihin aineisiin ei ole perusteltua. Dopingkontrollin yhteydessä tapahtuvaa kannabistestausta on joskus perusteltu turvallisuussyillä: päihtynyt urheilija on katsottu vaaraksi itselleen ja muille. Näin varmasti onkin, mutta kukaan ei ole väittänyt Rebagliatin kilpailleen pilvessä. Alkoholi on vähintään yhtä vaarallinen aine niin urheilukentillä kuin esim. auton ratissa: silti urheilijoilta, sen enempää kuin autoilijoilta ei edellytetä täydellistä pidättäytymistä alkoholinkäytöstä. Väitteet kannabiksen kuukausia kestävistä vaikutuksista perustuvat kiitanalaisen tutkimustiedon hyvin kyseenalaisiin tulkintoihin.Esim. jääkiekkoilija Jere Karalahden kohtuuttoman pitkää kilpailukieltoa perusteltiin tällaisilla väittämillä.

Vääriä signaaleja nuorisolle?

Kannabiksen sisältyminen urheilun kannalta kiellettyjen aineiden joukkoon ilmeisesti perustuukin ensisijaisesti moraalisiin näkökohtiin: kannabiksen vastustajat ovatkin kauhistelleet tästäkin tapauksesta nuorisolle lähteviä "huumemyönteisiä signaaleja". Tämän ajattelutavan mukaan nuorten kiinnostus huumeita kohtaan lisääntyy, kun kiinnijäänyt Rebagliati selviytyi ilman rangaistusta ja sai vielä sankarin sädekehänkin. Kohu onkin varmasti takaisku kieltolakilobbareiden asialle. Kuitenkin on muistettava, että tapaukseen liittyvää tahatonta kannabismarkkinointia ei olisi koskaan tapahtunut, jos näytteiden tutkijat olisivat keskittyneet suorituskykyä parantaviin dopingaineisiin. Nykyaikaiseen läpensä kaupalliseen huippu-urheiluun liittyy yleisen moraalin kannalta paljon pahempaa, kuin yksittäisten urheilijoiden vapaa-aikana tapahtuva kannabiksenkäyttö.